Պետք է բարձր՝ առնվազն 5% տնտեսական աճ, և հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կլինի այս ուղղությամբ. Վ. Արամյանը՝ 2018թ. բյուջեի քննարկմանը
ԱԺ-ում մեկնարկեց Հայաստանի Հանրապետության 2018 թվականի պետական բյուջեի նախագծի քննարկումը: Նիստին ներկա են կառավարության անդամները՝ վարչապետի գլխավորությամբ:
Նախաբանի տեսքով ներկայացնում է բյուջեն ներկայացրեց ֆինանսների նախարար Վարդան Արամյանը:
Նախարարը նշեց, որ չնայած խելամիտ է, որ բյուջեն տնտեսական աճին միտված լինի, բայց վերջին տարում, ըստ նրա, ուղղված է եղել ընթացիկ ծախսերին, և դա պայմանավորված է եղել 2014թ-ից այս կողմ ունեցած արտաքին հատվածից ներթափանցող շոկերով:
«Մեզ պետք է բարձր տնտեսական աճ՝ առնվազն 5%, և հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կլինի այս ուղղությամբ»,-ասաց նախարարը և առանձնացրեց կայունության երկու թիրախ՝ մեկը մակրոտնտեսական կայուն վիճակը, մյուսը՝ տարածաշրջանի կայունությունը:
Արամյանը նշեց, թե գաղտնիք չէ, որ մեծ ուշադրություն պետք է դարձնել պաշտպանությանը, որպեսզի պատշաճ լինի, ինչն էլ ազդակ կլինի ներդրողներին:
«Երկրորդը հաշվեկշռված եկամտային քաղաքականությունն է: Բյուջեի եկամուտների հիմնական բեռն ընկել է հարկերի վրա, պետք է հաշվի առնել, որ դրանք հավաքագրվում են տնտեսությունից, և մեծ է ռիսկը, որ տնտեսական միջավայրի մեջ դա կարող է խեղումներ մտցնել: Հարկային գերվճարներ վերցնելը մեր սկզբունքներին դեմ է, և պետք է լինի ադեկվատ՝ մի կողմից ստեղծվի հարկերի հաշվին գեներացնել ծախսերը, բայց մյուս կողմից էլ հետևել, որ խեղումներ չմտցնեն»,-ասաց նա:
Նախարարը ներկայացրեց մակրոտնտեսական շրջանակը և ասաց, որ միայն ներքին գործոնները չեն ազդում, այլ նաև արտաքին աշխարհը:
Նա նշեց, որ ինդեքսները ցույց են տալիս, որ սպասումները դեպի դրական զարգացում են գնում: Ըստ նրա՝ միջազգային հանքահումքային շուկայում իրավիճակը 2016-ից շտկվել է, նույն աճի տենդեցները կարող ենք տեսնել նաև նավթի շուկայում: Տնտեսական աճ է կանխատեսվում ՌԴ-ում, Չինաստանում:
«Եթե ուշադրություն դարձնենք ՌԴ-ի աճի ցուցանիշին, ապա 0,4 կետով ավելացել է ՌԴ-ի տնտեսական աճը: Սա խոսում է այն մասին, որ արտաքին աշխարհի զարգացումներն առայժմ դրական են, և միջազգային կառույցների կողմից դրական կանխատեսում կա»,-ասաց նա:
Արամյանը նշեց, որ արդեն իսկ իննամսյա ցուցանիշներով ունեն 6% տնտեսական աճի ցուցանիշ, որն արդյունաբերության ու ծառայության հաշվին է, և փոխկապակցված է տուրիզմի զարգացմանը՝ 20% աճ: 9 ամիսներին տնտեսության ակտիվության ցուցանիշն աճ է գրանցել:
Նախարարը նաև ներկայացրեց ՀՀ-ի տնտեսական ներուժը և փաստացի ներուժը և հավելեց, որ մեր ներուժից ցածր տնտեսական աճ ենք ունենում:
«Երբեմն խոսում են, թե արդյո՞ք 2018թ-ի համար կանխատեսված 4,5% տնտեսական աճը կարողանալու ենք ապահովել: Մենք տեսնում ենք, որ կա ներուժը, որ ամբողջությամբ զբաղված չէ և կարող ենք ապահովել այդ աճը, բայց հետագայում 18-ից հետո պետք է կարողանանք այդ ներուժը բարձրացնելու համար կապիտալ ներդրումներ անել այսօր»,-ասաց նա:
Նշենք, որ «ՀՀ 2018թ. պետական բյուջեի մասին» ՀՀ օրենքի նախագծով 2018թ. կանխատեսվում է 2017թ. համեմատ ՀՆԱ-ի առաջանցիկ՝ 4.5% իրական աճ, որին հիմնականում կնպաստեն ծառայությունների և արդյունաբերության ճյուղերը:
Ըստ բյուջեի նախագծի՝ 2018թ. տնտեսական աճի տեմպերի արագացման և տնօրինվող եկամտի աճի պայմաններում կանխատեսվում է սպառման 6.5% իրական աճ: Ընդ որում՝ վերջնական սպառումը կաճի և՛ մասնավոր, և՛ պետական հատվածներում:
2018թ. կանխատեսվում է արտահանման՝ 8.0%, ներմուծման` շուրջ 7.8% իրական աճ:
Արտաքին ապրանքաշրջանառության մասով, Արամյանի խոսքով, 2018թ. ներմուծումը կշարունակի աճել՝ կազմելով շուրջ 10%: 2018 թվականին գործընկեր երկրների տնտեսական աճին և ՀՀ կառավարության կողմից տնտեսության արտահանելի ոլորտում վարվող քաղաքականության ուղղությանը համահունչ՝ կանխատեսվում է արտահանման շուրջ 11.5% աճ (դոլարային արտահայտությամբ):
Ակնկալվում է, որ 2017թ. ՀՆԱ-ի նկատմամբ ընթացիկ հաշվի պակասուրդը կկազմի մոտ 3.2%, իսկ 2018թ. այն կավելանա՝ կազմելով 3.6%:
Բյուջեի եկամուտների կանխատեսումներով «ՀՀ 2018թ. պետական բյուջեի մասին» օրենքի նախագծում եկամուտների ընդհանուր գումարը ծրագրվել է 1,307.3 մլրդ դրամ` 2017 թ. համար հաստատված 1,210.0 մլրդ դրամի և 2016 թ. փաստացի ստացված 1,135.9 մլրդ դրամ համադրելի գումարների դիմաց: Ակնկալվում է, որ ՀՀ 2018թ. պետական բյուջեի եկամուտներ/ՀՆԱ հարաբերակցությունը կկազմի 22.3%` 2017թ. համար հաստատված և 2016թ. փաստացի 22.4%-ի դիմաց:
Ըստ բյուջեի նախագծի՝ պետական բյուջեի հարկային եկամուտները և պետական տուրքերը 2018 թ. համար ծրագրվել են 1,247.9 մլրդ դրամի չափով:
Օտարերկրյա պետություններից և միջազգային կազմակերպություններից բյուջեի նախագծով 2018 թ. ակնկալվում է ստանալ 35,6 մլրդ դրամի չափով պաշտոնական դրամաշնորհներ: Այլ եկամուտների գծով մուտքերը 2018 թ. համար ծրագրվել են 23.8 մլրդ դրամի չափով:
2018 թ. պետական բյուջեի նախագծով ծախսերի ծավալը ծրագրավորվել է շուրջ 1,464.2 մլրդ դրամի չափով: Ծախսերի ամբողջ ծավալի 88.2 %-ը կամ 1,291.8 մլրդ դրամը բաժին է ընկնում ընթացիկ ծախսերին, 11.8 %-ը կամ 172.4 մլրդ դրամը՝ ոչ ֆինանսական ակտիվների գծով զուտ ծախսերին:
Ընդհանուր աշխատավարձի ֆոնդը 3 մլրդ դրամով կկրճատվի՝ վերաիմաստավորելու կապիտալ ծախսերի անցնելու քաղաքականությունը:
Արամյանը խոսեց նաև պետական պարտքից և ասաց, որ այն խիստ կառավարելի է, չնայած աճում են պետական պարտքի սպասարկման ծախսերը:
Նելլի Լազարյան