Ինչ կապ ունեն Եսայան եղբայրներն ու Ալիշեր Ուսմանովը QR-ների մոնոպոլ բիզնեսի հետ․ Hetq.am
Իբրեւ Եվրասիական տնտեսական միության անդամ Հայաստանը ենթարկվում է վերպետական այդ կառույցի կանոններին։ Դրանցից մեկը միության տարածքում նոր ներդրված՝ ապրանքների նույնականացման միասնական համակարգն է։
«Հետք»-ը պարզել է անսահման այդ բիզնեսի սեփականատերերին, որոնք կապվում են Հայաստանում 2018 թ.-ից հետո բիզնես հաջողություններ գրանցած գործարար եղբայրներ Հայկ և Ալեքսանդր Եսայանների և ուզբեկական ծագմամբ ռուսաստանցի օլիգարխ Ալիշեր Ուսմանովի հետ։
ԵԱՏՄ երկրներից Ռուսաստանն առաջինը ներդրեց ապրանքների դրոշմավորման համակարգը։ Դա ենթադրում էր Դաշնություն ներմուծվող որոշ ապրանքների վրա QR կոդերի փակցնում, որով կվերահսկվեր ապրանքի իրացման ողջ շղթան՝ արտադրման պահից մինչև վաճառք։ Օրինակ՝ Միության անդամ երկրներից ծխախոտ և ալկոհոլային խմիչք ՌԴ արտահանելիս այդ ապրանքներից ամեն հատի վրա պետք է փակցված լինի «QR» կոդ։ Հետագայում այս պահանջը տարածվեց Միության անդամ մյուս երկրների վրա։ Հայաստանում այսօր ծխախոտը, ալկոհոլային խմիչքները այդ թվում՝ գարեջուրը, ջուրը, դյուրակիր համակարգիչներն ու բջջային հեռախոսներն արդեն վաճառվում են «QR» կոդով։ Խանութները ապրանքները սկանավորում են վաճառքի ժամանակ, որից հետո վաճառվող ապրանքի տվյալները փոխանցվում են Պետական եկամուտների կոմիտե։ Նպատակը ստվերի և կեղծ ապրանքների շրջանառությունը բացահայտելն է։ «QR» կոդերը եկան փոխարինելու ակցիզային դրոշմանիշին։
Տնտեսվարողները՝ արտադրողներն ու ներմուծողները, QR կոդերը ստանալու, որոշ դեպքերում՝ դրանք տպելու համար վճարում են։ 1 հատ QR կոդն արժե 4.2 դրամ, իսկ տպագրությունը՝ 2.2 դրամ։ Առանց արտադրական պրոցեսում առաջացած այլ ծախսերի՝ միայն QR ստանալու և 1 միավոր ապրանքի վրա փակցնելու համար տնտեսվարողը վճարում է 6.4 դրամ։ Օրինակ՝ նախորդ տարվա 11 ամսում Հայաստանում շշալցվել է 53 միլիոն լիտր ջուր։ Եթե հաշվենք, որ արտադրված ջուրը շշալցվել է 1-ական լիտր ծավալով տարաներում, ապա ստացվում է, որ 53 միլիոն հատ QR կոդ է ստացվել, որն արժե 222 միլիոն դրամ (առանց տպագրական ծախսի)։
Ապրանքների դրոշմավորման համար կառավարությունն ազգային օպերատոր է ընտրել, որին տրվել է ապրանքների նույնականացման բացառիկ իրավունքը։ ԵԱՏՄ անդամ երկրներում մեկից ավելի ազգային օպերատոր չի կարող լինել։
2020 թ.-ին Պետեկամուտների կոմիտեն հայտարարեց, որ ՌԴ-ում ուժի մեջ է մտնում բժշկական օգտագործման դեղերի, ծխախոտային արտադրանքի և կոշկեղենի նույնականացման միջոցներով մակնշման պահանջը։ Զուգահեռաբար, արգելվեց առանց մակնշման նշված ապրանքների վաճառքը։ ՊԵԿ-ը նաև ազդարարեց, որ կառավարությունը կսահմանի Հայաստանի ազգային օպերատորին։ Նույն տարում ստեղծվեց ազգային օպերատոր ընտրելու միջերատեսչական հանձնաժողով, որի նիստում հաստատվեցին ազգայինն օպերատրի ընտրության կարգը և ազգային օպերատորին և ներդրվող համակարգին ներկայացվող պահանջները։
2020 թ.-ի դեկտեմբերին կոնսորցիումով հանդես եկող «Հեռանկարային տեխնոլոգիաների զարգացման կենտրոն-Արմենիա» ՍՊԸ-ն կառավարության որոշմամբ ընտրվեց ազգային օպերատոր։ Կոնսորցիումով միավորվել են ՌԴ-ում հիմնադրված «Ցենտռ ռազվիտիյա պեռսպեկտիվնիխ տեխնոլոգիյ» և «ԱյՄարկ» ՍՊԸ-ները, որոնց անունից հանդես է գալիս «Հեռանկարային տեխնոլոգիաների զարգացման կենտրոն-Արմենիա» ՍՊԸ-ն։
«Հեռանկարային տեխնոլոգիաների զարգացման կենտրոն-Արմենիա» ՍՊԸ-ն հիմնադրվել է 2020 թ .-ին։ Ընկերությունը 50/50 փայերով երկու բաժնետեր ունի՝ Ռուսաստանում գրանցված «Ցենտռ ռազվիտիյա պեռսպեկտիվնիխ տեխնոլոգիյ» ՍՊԸ-ն և Հայաստանում հիմնադրված «Ֆրուկտուս» ՍՊԸ-ն։ «Ֆրուկտուս» ՍՊԸ-ի 100% բաժնետերը Նարեկ Սեդրակի Եսայանն է։ «Ֆրուկտուս»-ը հանդիսանում է մեկ այլ ընկերության՝ «Նորդերն թերուար» ՍՊԸ-ի 4.8 %-ի փայատերը, բաժնետոմսերի մյուս մասը՝ 95.2 %-ը, պատկանում է «Թիմ Հոլդինգ» ՓԲԸ-ին: «Նորդերն թերուար»-ի իրական շահառուն Հայկ և Ալեքսանդր Եսայաններն են։ «Ֆրուկտուս» ՍՊԸ-ի բաժնետր Նարեկ Եսայանը 2018 թ-ից հետո բիզնես հաջողություններ գրանցած գործարարներ Նարեկ և Ալեքսանդր Եսայանների ազգականն է։
Ամբողջական հոդվածը՝ սկզբնաղբյուր կայքում։